Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden SB Maint
E-mail: info@sbmaint.nl
Website: www.sbmaint.nl
Definities
- SB Maint: SB Maint , gevestigd te Zwijndrecht onder KvK nr. 90077105
- Klant: degene met wie SB Maint een overeenkomt is aangegaan.
- Partijen: SB Maint en klant samen.
- Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 1 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens SB Maint.
- Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
- Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
Artikel 2 – Aanbiedingen en offertes
- Aanbiedingen en offertes van SB Maint zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
- Een aanbod of offerte is maximaal 2 weken geldig, tenzij een andere aanvaardingstermijn in het aanbod of de offerte staat vermeld.
- Als de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod of de offerte.
- Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij partijen dit uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
Artikel 3 – Aanvaarding
- Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, behoudt SB Maint zich het recht voor de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van aanvaarding in te trekken, zonder dat de klant hieraan enig rechten kan ontlenen.
- Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt SB Maint slechts, nadat de klant deze schriftelijk (of elektronisch) heeft bevestigd.
Artikel 4 – Prijzen
- Alle prijzen die SB Maint hanteert zijn in euro's, zijn inclusief btw en exclusief overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
- Alle prijzen die SB Maint hanteert voor zijn diensten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan SB Maint te allen tijde wijzigen.
- Partijen komen voor een dienstverlening door SB Maint een totaalbedrag als richtprijs overeen, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
- SB Maint is gerecht om tot 10% van de richtprijs af te wijken.
- Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient SB Maint de klant tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
- Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant het recht om het deel van de opdracht te laten vallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
- SB Maint heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.
- Voorafgaand aan de ingang ervan zal SB Maint prijsaanpassingen meedelen aan de klant.
- De consument heeft het recht om de overeenkomst met SB Maint op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.
Artikel 5 – Betalingen en betalingstermijn
- SB Maint mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het overeengekomen bedrag verlangen.
- De klant dient betalingen achteraf binnen 14 dagen na levering te hebben voldaan.
- Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat SB Maint de klant een aanmaning hoeft te sturen c.q. in gebreke hoeft te stellen.
- SB Maint behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 6 – Gevolgen niet tijdig betalen.
- Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is SB Maint gerechtigd de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan SB Maint.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag SB Maint zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van SB Maint op de klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door SB Maint, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan SB Maint te betalen.
Artikel 7 – Opschortingsrecht
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 8 – Retentierecht
- SB Maint kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van SB Maint heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd is aan SB Maint.
- SB Maint is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.
Artikel 9 – Verrekening
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan SB Maint te verrekenen met een vordering op SB Maint.
Artikel 10 – Verzekering
- De klant verplicht zich de volgende zaken voldoende te verzekeren van verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal:
- geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
- zaken van SB Maint die bij de klant aanwezig zijn
- zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
- De klant geeft op eerste verzoek van SB Maint de polis van deze verzekeringen ter inzage.
- Tenzij partijen uitdrukkelijk anders overeen zijn gekomen, is de klant gehouden op eigen kosten een CAR-verzekering af te sluiten en kan de klant geen aanspraak maken op vergoeding van eventuele schade die anders door deze verzekering zou worden gedekt.
Artikel 11 – Garantie
Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor SB Maint enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
Artikel 12 – Uitvoering van de overeenkomst
- SB Maint voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
- SB Maint heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
- De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
- Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat SB Maint tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat SB Maint tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.
Artikel 13 – Informatieverstrekking door de klant
- De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan SB Maint.
- De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert SB Maint de betreffende bescheiden.
- Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door SB Maint redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.
Artikel 14 – Vrijwaring
De klant vrijwaart SB Maint tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door SB Maint geleverde producten en/of diensten.
Artikel 15 – Klachten
- De klant dient een door SB Maint geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant SB Maint daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
- Consumenten dienen SB Maint uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
- De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat SB Maint in staat is hierop adequaat te reageren.
- De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
- Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat SB Maint gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel 16 – Ingebrekestelling
- De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan SB Maint.
- Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling SB Maint ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Artikel 17 – Hoofdelijke aansprakelijkheid klant
Als SB Maint een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan SB Maint verschuldigd zijn.
Artikel 18 – Aansprakelijkheid SB Maint
- SB Maint is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Indien SB Maint aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit de verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
- SB Maint is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
- Indien SB Maint aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroep)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto's, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in catalogus zijn slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
Artikel 19 – Vervaltermijnen
Elk recht van de klant op schadevergoeding van SB Maint vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 20 – Recht op ontbinding
- De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer SB Maint toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
- Is de nakoming van de verplichtingen door SB Maint niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat SB Maint in verzuim is.
- SB Maint heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomt niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien SB Maint kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
Artikel 21 – Overmacht
- In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van SB Maint in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan SB Maint kan worden toegerekend in een van de wil van SB Maint onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichting ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van SB Maint kan worden verlangd.
- Tot de in lid 1 genoemde overmacht situatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestatie en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
- Indien zich een overmacht situatie voortdoet waardoor SB Maint 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat SB Maint er weer aan kan voldoen.
- Vanaf het moment dat een overmacht situatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
- SB Maint is in een overmacht situatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmacht toestand enig voordeel geniet.
Artikel 22 – Wijziging van de overeenkomt
- Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
- Voorgaand lid is niet van toepassing bij producten die zijn afgenomen in een fysieke winkel.
Artikel 23 – Wijziging algemene voorwaarden
- SB Maint is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
- Wijzigingen van ondergeschikt beland kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
- Grote inhoudelijke wijzigingen zal SB Maint zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
- Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
Artikel 24 – Overgang van rechten
- Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van SB Maint.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 25 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat SB Maint bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 26 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
- De Nederlandse rechter in het arrondissement waar SB Maint is gevestigd, is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Opgesteld op 29 juli 2023
Maak jouw eigen website met JouwWeb